KLIP II - De (g)route van Hak

Zaterdag 10 juni staat KLIP II op de kalender en we hebben de IVA bereid gevonden als start- en finishlocatie. Een locatie in Driebergen die bij velen wel bekend is en ook een echte auto-uitstraling heeft. IVA is een Business school voor de autovakhandel.

In deze regio zal Fred Hak een mooie en uitdagende KLIP uitzetten. Fred is als uitzetter al jaren actief bij de SVAR en de Tour de Gazet en ook binnen de DHRC als uitzetter van de ritten van de kaartleescursus.

Het inschrijfgeld bedraagt € 55,00 wanneer beide leden van de equipe DHRC-lid zijn en € 70,00 wanneer één lid van het equipe DHRC-lid is, indien beide equipeleden geen DHRC lid zijn betaalt men € 80,00 Dus men kan beter meteen lid worden voor € 62,00 per kalenderjaar. Jeugdleden die maximaal 30 jaar zijn krijgen € 10,00 korting per equipe.

De inschrijving is pas definitief na betaling van het verschuldigd bedrag en moet uiterlijk 10 mei 2023  betaald zijn.

Annulering

Annulering van een inschrijving is alleen mogelijk door middel van een e-mail aan de penningmeester (penningmeester@dhrc.nl) en is alleen geldig wanneer de penningmeester daarvan per e-mail een bevestiging heeft verstuurd.

Bij annulering door de deelnemer wordt gerestitueerd:

  1. bij annulering vóór 10 mei 2023: het volledige inschrijfgeld;
  2. bij annulering vanaf 10 mei tot en met 26 mei : 50% van het inschrijfgeld;
  3. bij annulering na 26 mei volgt geen restitutie, het volledige inschrijfgeld blijft verschuldigd. Wel is het mogelijk in de klasse waarin is ingeschreven een andere equipe te laten deelnemen.

Indien de DHRC de KLIP door overmacht annuleert zal zij minimaal 50% van het inschrijfgeld terugbetalen. Denk bij overmacht bijvoorbeeld aan regeringsmaatregelen om horecagelegenheden te sluiten om het Coronavirus onder controle te krijgen.

 


Uitslag

Expert
1.Van der Ploeg -Van LieropAlfa Romeo GT1600 Junior650 pt.
2.Van der Pau Kraan - De BreeAlfa Romeo Giulia800 pt.
3.Geuzebroek - GeuzebroekDAF 661000 pt.
Sport
1.Hoogendoorn - HoogendoornLancia Fulvia Coupé400 pt.
2.De Kam - De Kam Austin Healey 3000 Mk1530 pt.
3.Hensbergen - LensDAF 55 Coupé580 pt.
Tour
1.Van Dam - Dorhout MeesDAF 55 100 pt.
2.Tak - TakDAF 55 210 pt.
3.Koopmans - KoopmansPeugeot 203230 pt.
Moderne Tour
1.Ravensbergen - SendenHyundai i20100 pt.
2.Hanselaar - HanselaarPorsche 911300 pt.
3.Van Zetten - Van ZettenMercedes-Benz C-klasse470 pt.

Programma:

TIJDEN ONDER VOORBEHOUD  
10:30 – 12:00 uur: Ontvangst en documentencontrole;
11:00 – 12:15 uur: Facultatieve minikaartleescursus door Maarten Peters voor de absolute beginners;
12:15 – 12:30 uur: Welkom door de voorzitter en briefing door de uitzetter Fred Hak;
12:31 uur: Start van de Expertklasse en aansluitend van de Sportklasse;
12:31 uur: Start van de Tourklasse en aansluitend van de Moderne Tourklasse;
15:15 – 16:00 uur: Geplande finish van alle deelnemers;
16:00 – 16:30 uur: Mondelinge uitleg met PowerPointpresentatie door de uitzetter;
16:30 – 17:00 uur: Prijsuitreiking.

Verslag: Beginnersgeluk? door Nienke van Dam

De dag begon al goed, de achterklep van mijn DAF wilde bij het wegrijden vanuit Amsterdam niet dicht. Gelukkig was er een vriendelijke dakloze meneer die mij wel even kon helpen, aangezien hij van alles in zijn tas had, waaronder een tangetje. Samen hebben wij, met wat moeite, de klep weer dicht gekregen. Nadat ik mijn navigator, Marijke, had opgehaald gingen wij op weg naar het IVA in Driebergen. Onderweg hadden wij het over ons doel van de dag; finishen. De enige andere rally die wij tot op dat moment samen gereden hadden was de SVAR 2022, waar wij helaas na het ochtendtraject zijn uitgevallen door het afbreken van een tandwiel bij het rechterachterwiel. Met ons doel voor ogen kwamen wij aan in Driebergen. Daar namen wij maar al te graag deel aan de cursus die Maarten Peters had voorbereid. Ik was blij verrast over hoe goed mijn, toen nog onervaren, navigator de voorbeelden in de presentatie kon oplossen. Nadat de cursus was afgelopen en wij een heerlijke rallykroket genuttigd hadden, was het tijd voor de briefing. Niet veel nieuwe informatie werd hier verteld, behalve dat het zeer mooi weer was en iedereen dus moest oppassen voor elk verkeer van wandelaars tot fietsers tot mensen te paard. Nadat we dit gehoord hadden, was het tijd om op weg te gaan.

Wij kregen de routekaart en zijn eerst rustig gaan intekenen, aangezien het de eerste keer was dat mijn navigator ging navigeren. Nadat zij de route had ingetekend, zijn wij, heel enthousiast, op weg gegaan. Zo enthousiast zelfs, dat wij even vergeten waren dat we met het systeem pijlen kortste en punten één na kortste route bezig waren. Zo kwam het dat wij de tweede letter van de hele rally gemist hadden. Er was namelijk een klein driehoekje aanwezig op weg naar punt 2 om zo de één na kortste route te nemen. Hier misten wij de letter B. Het rijden van de route ging verder voorspoedig en op veel stukken van de route konden wij erg genieten van het landschap en de blij uitziende dieren die wij tegenkwamen. Veel fietsers waren er zoals vermeld ook, maar met gepaste snelheid hierlangs gaand, vormden zij geen enkel probleem.

Het volgende systeem, grensbenadering, was aangekomen. Tijdens de cursus werd ons, gelukkig, nadrukkelijk verteld dat dit het enige systeem was waarbij wel degelijk tegengesteld gereden mocht worden. Mijn navigator ging aan de slag en kwam er al gauw achter dat het eerste stuk niet al te moeilijk was om in te tekenen. Zij had een hele mooie constructie bedacht, maar helaas bleek dit in de echte situatie niet te rijden en zagen wij later ook inderdaad een blokkeringsstreepje aan de andere kant van de weg staan, dat wij even over het hoofd hadden gezien. Op een industrieterrein in Broekweg had zij heel goed gezien dat er een weg onder de ‘e’ van ‘weg’ aanwezig was, die wij konden en moesten nemen. Hier werden wij gelukkig beloond met de letter S. Wij zagen hier ook vele auto’s keren en kijken wat nou de bedoeling was, maar wij gingen snel verder met de volgende opdrachten.

Het volgende systeem, kompaspunten, was ook voor mij nieuw. Tijdens de cursus in de ochtend hadden we dit gelukkig al mogen oefenen dus ook hier ging het intekenen voorspoedig. Nadat ik stiekem mijn navigator op een klein stukje weg had gewezen, dat wij volgens haar route tegengesteld zouden rijden en zij een andere route had geconstrueerd, zijn wij ook aan dit systeem begonnen.

Toen kreeg ik de opdracht van mijn navigator om een bocht te nemen “ja een beetje tussen flauw en haaks in”. De bocht die wij namen echter, was compleet flauw en lag op de verkeerde afstand. Ik kreeg een zogeheten aha-erlebnis. Ik had hier namelijk eerder gereden, en wel tijdens de kaartleescursus voor beginners die de DHRC aanbiedt. Ik zei tegen mijn navigator dat mijn gevoel zei dat er iets niet klopte. Na een korte blik op de kaart, heb ik de auto omgekeerd en zijn wij toch even een klein zandpad opgereden dat beter paste bij de bocht op de kaart. Hier werden wij beloond met de letter F en dat voelde zeker, heel erg goed. Mijn navigator snapte nog niet echt waarom we die letter moesten hebben, maar nadat ik het haar rustig had uitgelegd, was het ook haar duidelijk.

Veilig aangekomen en onder het genot van een hapje en een drankje hebben wij de uitleg van Fred Hak bijgewoond. Dit is voor beginners, zoals mijn navigator, heel erg leerzaam, omdat tegelijk met de uitleg van de Tourklasse, de Sport- en zelfs de Expertklasse worden uitgelegd. Omdat deze rally gereden werd met de Redrive app, was het ons al snel duidelijk dat de B die wij gemist hadden in het begin, onze enige fout was! Zo waren wij het team in de Tourklasse met de minste fouten en hebben wij twee hele mooie bekers in ontvangst mogen nemen. Een beter (tweede) begin van de rally-carrière van mijn navigator zou ik niet kunnen bedenken. Dus of het beginnersgeluk was dat ons geholpen heeft of gewoon nieuw ontdekt aangeboren talent van mijn navigator, moet de toekomst uitwijzen. Wij hebben in ieder geval erg genoten van deze rally en zijn zeker ook bij de volgende KLIP aanwezig!