Rallyhappening en KLIP IV: nog enkele startplaatsen beschikbaar
Zowel voor de tweedaagse Rallyhappening als voor de middagrit KLIP IV kunt u nog inschrijven. Zie hieronder waarom u deze
Lees meerNa een leuke en gezellige Saab Winter Rally begin dit jaar en een mooie 2de plaats hadden we al snel ingeschreven voor de Saab Zomer Rally. En zo vertrok ik zaterdagochtend vroeg naar Zwolle. Onze inschrijving is in de laatste paar dagen nog gewijzigd. Mijn chauffeur Silas Krag-Vrolijk ging voor het eerst een rally rijden. De Saab 9000 turbo had geen airco en werd het de blauwe Saab 9-3. Deze had helaas ook geen werkende airco.
Na de koffie met het tasje naar de auto en daar de rallyschilden op de auto geplakt en mijn kantoor ingericht voor deze dag. Prima stoelen om te navigeren in de 9-3. Nog even terug naar de uitleg van Jaap Jongman. Voor ons in de Sportklasse was het routeboek pas bij de start. De rijders van de Toer hadden hun routeboek al wel. Keurig op tijd stonden we klaar bij de startboog en precies om 09:19 uur werden we weggevlagd door Erno en Martin Reuvekamp. Even het routeboek bekeken of ik alles had en waar gaan we mee beginnen. Ik neem nooit veel tijd om in te gaan tekenen vooraf. De eerste bladzijde even heel snel intekenen en rijden. Mijn chauffeur nog wat uitgelegd over het jargon van links 3 en rechts 3, viersprong, einde weg en vorksituaties en gaan.
In het eerste traject kwamen we al snel bij een spoorwegovergang met de spoorbomen dicht. Maar daar stond een man met hesje die ons over de spoorwegovergang hielp. Bij pijl 5 kwamen we weer bij dichte spoorbomen en een hele rij wachtende auto’s. 1 voor 1 gingen de auto’s erover. Veel controles onderweg en zo kwamen we bij de test De Tippe. 2x een parcours rijden op een afgesloten terrein en zorgen dat je beide rondjes in dezelfde tijd reed. Ik noteer de tussentijden bij iedere bocht en pylon waar we omheen moesten en zo reden we keurig op de seconde beide rondjes.
Door met een vakken langste route en blinde lijn. Het laatste traject naar de lunch een baril. En een wielerwedstrijd. Even goed opletten en de aanwijzingen van de verkeersregelaars opvolgen. Zo kwamen we door de Klosse, Onna, Nijeveense Bovenboer, Kolderveense Bovenboer. Buurtschappen waar ik nog nooit van gehoord had.
Lunch op een prachtige locatie aan het water: Villa Kalkoven in Meppel. We kregen nog een kwartiertje langer lunchtijd. Waterflessen weer gevuld en op naar de middag. Mijn chauffeur Silas vond het leuk en ging er weer voor zitten. Via pijlen kortste route naar de start van de RP. Uitleg wat de bedoeling was. De tijdtabel over het middendeel van het dashboard geplakt een extra tripmaster voor de totaal afstand op de voorruit geplakt (de Rallycheck app heeft helaas geen dubbele tripmaster). Het ging de eerste 6 km super. Volgens de tabel en de tripmaster reden we precies op 0. Maar na Eesveen en De Bult kwamen we tussen lokaal verkeer en andere Saab’s en daar ging onze RP. Uiteindelijk 39 seconden verloren.
Op de consistency test die volgde ook 1 seconde laten liggen. Stukken daarna waar je exact 55 km/uur moest rijden, deed hij perfect. Alle 4 de checks op 55 km/u petje af. Nog een deel Baril. Na Blokzijl over naar de volgende kaart en reden we op de dijk en beschreef ik een knik naar links op 700 meter. Maar op de dijk gingen we naar rechts. Zegt Silas ineens: “Ik zie die weg rechts van ons in het veld liggen”. Top gezien. Auto gekeerd en deze weg genomen en natuurlijk een controle als beloning. Als laatste traject pijlen kortste en punten variabel naar terug naar van der Valk in Zwolle. Tijd voor dat wel verdiende biertje, ondertussen hadden we al veel gezweet in de auto.
En dan zie je op de app je resultaat en schrik je; ruim 700 strafpunten. Pff… dat wordt geen prijs, dachten we op dat moment. Toch de uitleg nagekeken en de vraagtekens die ik nog had met Jaap besproken. Nu zat er nog een Y in de middag die wel goed was voor de Sportklasse. En zo waren we heel verbaasd, maar superblij, dat we de eerste plaats hadden in deze prachtige rally! Jaap had het zeker een stuk moeilijker gemaakt dan de Saab Winter Rally.
De verzorging bij Van der Valk was prima en ontzettend leuk om zoveel Saab’s en Saabrijders bij elkaar te zien. Het was echt weer aan feestje. Ik heb ’s avonds nog een SMS gestuurd naar Mark, die echt een verstokte Saab-rijder is en nu meer tijd heeft om aan de Saab Winter Rally mee te doen. Wij zullen er dan weer zijn om onze eerste plaats te verdedigen. Dank aan het hele team aan vrijwilligers die deze dag weer mogelijk gemaakt heeft!
Silas Krag-Vrolijk en Nico Slappendel
1e plaats Sportklasse Saab Zomer Rally 2023
Saab 9-3 (zonder airco)
De volledige uitslag van de Saab Zomer Rally vind je hier: https://www.saabzomerrally.nl/uitslag
foto’s: Gerrit Roeterdink
Zowel voor de tweedaagse Rallyhappening als voor de middagrit KLIP IV kunt u nog inschrijven. Zie hieronder waarom u deze
Lees meer