Tussenstand NK na Drie Provinciën Rally
Met nog drie rally's te gaan ziet de stand er als volgt uit: Expert bestuurders Expert navigatoren Sport bestuurders Sport navigatoren Tour
Lees meerHet begon al met tijdnood, want mijn trein reed niet. Ik moest vanuit Zandvoort de trein naar Amersfoort nemen en daar zou mijn vader mij ophalen, hij was namelijk in de buurt. Dus anderhalf uur later waren wij onderweg naar de Roode Schuur in Nijkerk, het begin- en eindpunt van het klipje. Wij kwamen binnen en namen wat te drinken. Eerst kwam de briefing waarin onder andere iets werd verteld over een oranje bord dat je moest negeren. En een kwartier daarna begon de eerste equipe. Met startnummer 65 begonnen wij om 13:55. De extra tien minuten intekentijd waren goed benut. Wij hadden ingetekend tot en met TC2. Een groot deel van de gemene trucjes had ik wel meteen door, maar bij sommige moest ik even wat harder nadenken. Een voorbeeld: aan pijl 8 zat een staartje, dat zag ik meteen, dus we moesten eerst rechtdoor en daarna scherp links. Een moeilijker voorbeeld was pijl 1. Ik dacht hier niet te moeilijk over na omdat het de eerste pijl was. Gelukkig zag ik, toen we ons op de pijl bevonden, dat als we naar links zouden gaan op de route die ik had geconstrueerd, we dan een stukje dat we al eerder hadden gereden, tegengesteld zouden rijden. Wij stonden even stil zodat ik kon nadenken en toen had ik hem: je moest nog een keer de weg om pijl 1 rijden!
Toen van pijl 5 naar pijl 6. Ik zag bijna meteen dat je niet de grote oranje weg moest nemen, maar dat er een klein doorsteekweggetje was. Dit was ook de plek waar wij het oranje bord tegen kwamen, waarop stond : GEEN DOORGAAND VERKEER. Wij negeerden het bord en gingen zo door naar pijl 6.
Het vervolg ging erg goed. We hadden bij TC2 nog 10 minuten over, dus ik begon het deel daarna al in te tekenen.
Daarna punt 17, waar ik even mee heb gezeten. Ik dacht eerst dat het niet zo moeilijk was, totdat ik zag dat er nog een weg was die naar punt 18 leidde. Ik ging meten met een doorzichtig stukje papier en een pen en kwam tot de conclusie dat ze even lang waren. Toen legde mijn vader me een andere methode uit, waarmee ik wel wist welke korter was. Deze methode blijft echter geheim. En we gingen door met pijl 18.
Vervolgens hadden we bij pijl 24 en punt 25 hetzelfde probleem. Maar ik herinnerde me de methode, ik gebruikte die en kwam erachter dat bovenlangs korter was. Wij kwamen onderweg allemaal andere deelnemres tegen die van de andere richting kwamen, dus ik ging toch een beetje twijfelen. Ik heb het toen nog drie keer nagemeten, maar steeds was het de bovenste weg die korter was. Wij hebben deze weg toen ook genomen en de laatste stempel gezet.
Toen we weer arriveerden in de Rode Schuur, hing de uitleg er. Eerder had ik al foto’s gemaakt van de routecontrolekaart dus ik vergeleek de uitleg met onze letters. Ik kwam erachter dat wij 0 fout hadden. Mijn vader daarentegen had de regularity een beetje fout gedaan. Het was dus nog spannend.
Tijdens de uitleg werd de tour- en sportklasse op één dia uitgelegd. Dit vond ik erg leerzaam omdat ik ook met de sportklasse mee kon kijken. Dat was toch wel zeker een graadje moeilijker met al dat gefrutsel in de kaart.
Daarna kwam de uitslag. Toch eerste!! En dat met 0 fout! Ik werd van alle kanten gefeliciteerd en was ook erg blij. Toch hadden wij nog 150 strafpunten door het gedoe met de regularity.
Ik wil de makers van de rally en de mensen die eraan meegewerkt hebben en iedereen die mij en mijn vader nog heeft gefeliciteerd erg bedanken! Ik heb super erg genoten!
Nienke van Dam
Met nog drie rally's te gaan ziet de stand er als volgt uit: Expert bestuurders Expert navigatoren Sport bestuurders Sport navigatoren Tour
Lees meer