Betuwe Classic: Toprit voor bestuurder én navigator

📁 Rallynieuws 🕔18.april 2014
Betuwe Classic: Toprit voor bestuurder én navigator

De Betuwe Classic is een van de ‘jongere’ rally’s, die dit jaar zijn derde editie beleefde. Deze keer op 5 april, met als start- en finishlocatie Beusichem in de Betuwe. Voor de documentencontrole waren we te gast bij Citroënspecialist Knobbout, een eenvoudige doch prima locatie met ruim voldoende parkeergelegenheid voor de deur. Van daaruit reden we via een prachtige route naar kasteel Ophemert, waar we rond het middaguur arriveerden en een uitstekende lunch met heerlijke rallykroket voorgeschoteld kregen. De finish was in café de Blusser, wederom in Beusichem, waar we op een zonnig terras de rally konden evalueren aan de hand van het duidelijke uitlegboek. Uitzetter voor de sportklasse was Henk Ledderhof, terwijl Go Wammes en René Klement de toerklasse voor hun rekening namen. De organisator stichting A-vents had voor deze rally een schappelijk inschrijfgeld geheven, wat mede mogelijk was doordat er geen slotbuffet was. Met een ‘ideale’ lengte van 260 km in de sport en een gemiddelde snelheid van 40 km/h, bleek het mogelijk de prijsuitreiking rond zes uur plaats te laten vinden. Een rit hoeft dus niet zo lang te zijn om toch kwaliteit te bezitten, want dat mag gezegd worden: de Betuwe Classic is een uitstekende, goed georganiseerde rit. Een mooie route met uitbundige bloesem, veel leuke weggetjes en uitdagende, gevarieerde opdrachten op prima kaartmateriaal. En wat altijd fijn is: veel controles die ook nog eens goed zichtbaar en strategisch stonden. Alleen het ietwat warrige reglement zou eens herzien kunnen worden…

Kenmerkend voor de Betuwe Classic is dat het kaartmateriaal in gedeeltes wordt uitgedeeld. Bij iedere TC krijg je een nieuw kaartfragment met de opdracht voor het volgende traject. Een opsomming van wat we zoal voorgeschoteld kregen: blokkerende pijlen, het T-systeem, ingetekende lijn met barricaden afgewisseld met een blinde lijn, oriëntatie op de kaart, pijlen op één na kortste route, grensbenadering, vertakte pijlen en tot slot punten vrije route. Voor ieder wat wils en de afwisseling zorgde dat je geconcentreerd bleef, al werd het wel een rommeltje in de auto met al die losse velletjes… Het aantal kaartmanipulaties was beperkt en de constructies waren leuk en goed te doen. Een gemiste of foute controle werd bestraft met 30 strafpunten. Het tijdschema was in het algemeen correct en trouwens, een beetje tijdsoverschrijding is bij het 30-puntensysteem ook geen ramp. Bij het kaartleessysteem blokkerende pijlen moest je eerst de kortste route uitzetten en dan de pijlen omzeilen. Lijkt makkelijk, maar is in de praktijk toch wel lastig. We moesten er duidelijk even inkomen en maakten hier onze eerste fouten. De twee proefjes met het T-systeem en de vertakte pijlen bevatten geen controles. De juiste route werd beoordeeld aan de hand van de door jou met de trip gemeten lengte van de proef. Iedere tien meter afwijking werd met één strafpunt ‘beloond’, met een maximum van 60 strafpunten. Gezien de lengte van de proeven (7 km respectievelijk 12 km) en het grote aantal bochten is deze nauwkeurigheid ons inziens te groot. In de ochtend hadden we vijf fouten en ’s middags reden we foutloos. Twee fouten hadden als oorzaak een blokkeringsstreepje in een kaartweg, dat we over het hoofd hebben gezien! Jammer. En verder natuurlijk wat strafpunten voor de proefjes en enige tijdsoverschrijding bij de TC’s. Wat de uitslag behoorlijk heeft beïnvloed is de snelheidscontrole in Kapel-Avezaath, waar menig bestuurder het gaspedaal iets te diep bleek te hebben ingetrapt. Honderd strafpunten was het gevolg (niet voor ons). Winnaars in de sportklasse werden Henny Sweering en Niels Besse en de toerklasse werd gewonnen door Denis Dullemans en Rico Wisman. Goed gedaan allemaal! Met onze zevende plaats in de sport waren ook wij heel tevreden. Organisatie en medewerkers van de Betuwe Classic, bedankt voor al jullie inzet.

Deze rally zit niet voor niets in het NK van de DHRC! Een aanrader voor volgend jaar.

Jaap & Joke Beck

(foto: Peter Fischer)

Deel dit artikel