Eindstand Nederlands Kampioenschap Historische Rally’s
Na afloop van de Rallyhappening zijn de kampioenen en tweede- en derdeprijswinnaars van het NK gehuldigd. Het bleef tot het
Lees meer
Vorig jaar was er al sprake van, de advanced drivers training. Eigenlijk gewoon slipcursus. Maar die naam zou de inhoud te kort doen.
Claudia en ik hadden ons in ieder geval opgegeven zodra de datum bekend was. Een goed moment om toch eens je rijstijl te controleren en eens in een gecontroleerde omgeving te voelen wat er gebeurt als je opeens hard moet remmen, uitwijken en wat overstuur en onderstuur nu eigenlijk is.
Dus op naar de SEC in Rosmalen (Safety Experience Center) om eens te voelen wat er nu kan gebeuren.
Eerst even een introductie en natuurlijk doorzagen van het publiek. Hoe rij jij, wat doe jij en zoals alle rallyrijders voelen we ons allemaal een ‘driving God’. De realiteit zou ons echter nog wel even naar beneden brengen.Want wat blijkt gedurende de dag. Het sturen, remmen en de manier van kijken blijkt toch voor velen van ons voor verbetering vatbaar, zo ook zeker voor mijzelf.We maken kennis met de vrijwel nieuwe Mercedes Benz A-klasse die ze sinds kort hebben. Met slechts een paar honderd kilometer op de teller kunnen we ze flink aan de tand gaan voelen.
We beginnen dan ook meteen met een remproef. Zo hard mogelijk rijden en dan vol op de rem stampen en vasthouden tot je stilstaat. Dan blijkt hoe goed de moderne auto’s zijn, zeker in vergelijk met de oldtimers waar we onze rally’s in doen. Je blijft vol controle houden en de stopkracht is enorm. Als we dan ook nog wat rondjes over een gladde baan gaan rijden blijkt dat de auto echt individueel de wielen afremt als dat nodig is. Je moet echt je best doen om de auto achterstevoren te krijgen. Onderstuur lukt nog wel redelijk en je zit snel aan de rand van de bocht, maar overstuur, vergeet het maar! Pas wanneer alle veiligheidssystemen uitgeschakeld zijn kun je wat spelen, en zelfs dan blijkt dat deze auto’s heel goed op de weg liggen.
De tweede test is het rijden van rondjes, dit om je zicht te trainen, maar ook de manier van sturen. Onze roep om een bogeytijd op dit circuit wordt niet beantwoord en net niet stapvoets rijden we onze rondjes. Niet echt spectaculair, maar toch word je bewust van de manier van sturen en hoe je het stuur vast moet houden. Sterker nog, wat je houding is in de auto ten opzichte van het stuur. Sommige mensen moeten erg wennen.
Dan de cirkel. Leuk om te voelen wat er gebeurt met de auto met over- en onderstuur. Vooral voor Claudia is het fijn om te voelen waar de grens ligt en wat je moet doen als je onderstuur krijgt, of wanneer overstuur er opeens in komt.
Trouwens voor wie het wil weten: Bij onderstuur gas los, niet verder insturen, maar juist het stuur recht laten komen en je hebt zo weer grip! Bij overstuur gas los en kijken naar de richting waarheen je wilt en ook daarheen sturen, kortom sturen in de richting waar de kont heen wijst!
Als laatste krijgen we de mogelijkheid tot een uitwijkoefening op een gladde baan. Op het laatste moment word je gewezen ga je links of rechts. Dan word je toch nog druk, als je en snelheid wil maken, daarna verminderen door vol te remmen en ook nog op moet letten naar welke kant je gaat uitwijken.
Mijn eerste keer is redelijk geslaagd, maar de snelheid lag wat laag en ik remde niet vol door. Dus mijn tweede poging neem ik mij vol zo hard mogelijk te rijden, zo hard mogelijk te remmen en dan op tijd stil te staan. Dat werkt dus niet, want ik rem te laat, rij te hard en kijk te kort voor de auto. Gevolg een grote slippartij en ik kom bijna in het gras terecht 20 meter achter de slipbaan, waar ik vol blokkerend bijna in knikker. Dit tot grote schrik van Claudia. Ik barst in het lachen uit als ik mij realiseer wat ik heb gedaan. 1 pilon heeft het niet na kunnen vertellen.
Claudia neemt het stuur ook over en rijdt een stuk beheerster dan ik, maar zij doet het dan ook echt heel erg goed.
Als laatste proberen verschillende mensen dezelfde proef nog een keer met alle veiligheidsmiddelen uit. Dan merk ik duidelijk het verschil tussen een moderne en oude auto en ga vol blokkerend rechtuit terwijl ik het gevoel had mijn remmen goed losgelaten te hebben. Weer sneuvelt er een pilon…
Resultaat? Ik wil het dolgraag eens doen in mijn oude auto’s, want het verschil tussen een oude auto en een nieuwe auto, zelfs zonder de veiligheidsmiddelen is zo groot!
Aan de andere kant, het geeft wel een fijn gevoel te weten hoever je kunt gaan in een moderne auto, de veiligheid is enorm, dus als je crasht in een moderne auto dan ben je een dom rund, en heb je gewoon niet opgelet of te hard gereden, want zo hard als die krengen remmen…..
Tekst en foto’s: Niko Bloemendal
Na afloop van de Rallyhappening zijn de kampioenen en tweede- en derdeprijswinnaars van het NK gehuldigd. Het bleef tot het
Lees meer