Verslag Stelling van Amsterdam Rally 27 mei 2023 door Hans van der Kooij

📁 Rallynieuws 🕔04.juni 2023
Verslag Stelling van Amsterdam Rally 27 mei 2023 door Hans van der Kooij

Wij reden de Stelling van Amsterdam Rally in de Sportklasse. De organisatie is sinds dit jaar in handen van Rallymeester Ruben Knook, hij heeft samen met Fred Hak en Jürgen Donders de rally uitgezet.

Het was een vroege wake-up, we vertrokken om 07.00 uur vanuit Zevenhuizen naar Heerhugowaard om daar om 8.30 uur in de morgen al aanwezig te zijn, onze startijd was 09.10 uur.

Direct na de start een visgraat gecombineerd met een regelmatigheidsproef, dat was direct scherp opletten voor de juiste route en de tabel in de hand. Daarna richting TC2 vlakbij Camperduin via een ingetekende lijn met barricades. De barricade 1 kort achter blokkade ophalen ging niet vanwege een doorgetrokken bermlijn. Het laatste stuk door de Pettenerpolder, hoog gras en de smalle weg waren best een uitdaging om nog op tijd de TC2 te halen.

Van TC2 tot TC3 bij Oudesluis was het systeem pijlen kortste route met zo min mogelijk rode wegen rijden. Altijd lastig, maar met scherp meten was het te doen om de kortste route via zo min mogelijk rode wegen te vinden.

Van TC3 naar TC4-IN bij Winkel voor de lunchpauze bij de golfbaan Regthuys reden we systeem pijlen kortste en punten vrije route, altijd lastig, goed communiceren in de auto, en steeds weer vragen: “zijn we nu onderweg naar een pijl of een punt?”

De weg van pijl 6 was niet te rijden vanwege een hek op die weg, deze zou je kunnen ophalen maar het opnamepunt lag op eerste kruising na pijl 6 en daarna volgde punt 7, dus vrije route… hoe zat dat ook al weer…..mmm. Controle Y op de omrijroute was naar het punt achter pijl 6, niet noteren dus. Leuk bedacht door Ruben.

Drie stuks punten vrij op de Westfriesche dijk van Schagen naar Kolhorn, dat was even zoeken; zoveel mogelijkheden om driehoekjes links en recht van de dijk te rijden, scherp meten en goed opletten gaf het juiste resultaat. Via nog wat pijlen en punten op naar de lunchlocatie.

In de middag het traject dat Fred had uitgezet, hier lag de snelheid nog iets hoger, wat ons betreft iets te hoog, vanwege het mooie weer was het erg druk op de weg met fietsers, maar ook veel toeristen uit Duitsland, campers enzovoort. Het was daardoor voor ons niet binnen de tijd te doen en bijna elke TC verloren we één of twee minuten, waardoor we het volgende traject moesten intekenen na de TC en we daarna het tempo weer hoog moesten houden.

De middag begon met grensbenaderen, daarna routebeschrijving op de kaart tot TC6 bij Spierdijk.

De routebeschrijving op de kaart is een leuk alternatief ten opzichte van de gebruikelijke systemen, goed lezen en goed speuren op de kaart, wat is de kortste route naar “De Hulk”? Dat was even zoeken, keren en opnieuw meten, en toen vonden we de parallelweg, zodat je daarna eenvoudig door de “4” van “N247” kon rijden.

Daarna een ingetekende lijn langs fortificaties in de Beemsterpolder, de ingetekende lijnen waren dwars door de weilanden heen getekend en ook deels om de forten heen, dus inrijden richting het fort en daar een opvanger, ook als er door bewoners een zelf gemaakt inrijverbod was opgehangen gewoon doorrijden tot aan de opvanger, wij waren te braaf om in te zien dat het geen officieel inrijverbod was… helaas die controle hebben we niet gepakt, veel omrijden om de lijn weer op te pakken. Erg leuk systeem!

Na TC7 op naar TC8 bij Heerhugowaard, het laatste deel van de dag met op het industrieterrein bij Heerhugowaard nog een pittige opdracht pijlen kortste route. Drie pijlen met in totaal zes controles, wij reden de laatste drie pijlen goed. Met als eindresultaat een vierde plaats in de Sportklasse, en daar waren we zeer content mee.

Al met al een prachtige rallydag, met een prima catering, leuke systemen en uitdagende route.

Ruben en team bedankt voor de SVAR 2023, volgend jaar komen we graag terug, maar dan hopen we wel dat de bordjes iets beter zijn weggehangen. Regelmatig stonden bordjes erg laag, in het gras en waren ze slecht zichtbaar, met als gevolg dat wij, maar ook andere equipes wel wat langsrijders gemist hebben en dat is niet nodig, gewoon iets hoger ophangen (zeker als het bermgras twee kontjes hoog is).

foto: Fred Hak

Deel dit artikel