Verslag SLS Classic van Peter Spruijt

📁 Rallynieuws 🕔05.september 2013
Verslag SLS Classic van Peter Spruijt

Dag 1: Scheveningen – Hasselt

Donderdag 29 augustus verzamelde rallyminnend Nederland zich al vroeg in morgen in Scheveningen voor de start van de 50e SLS. Bij La Galleria op het inmiddels vertrouwde adres aan de boulevard werden alle deelnemers verwelkomd door de nieuwe voorzitter Cees de Jong, voorzien van alle rallybescheiden en een goedgevulde goodybag. 

Vele vertrouwde gezichten en een positieve spanning bij menig equipe: wat hebben de uitzetters Rovers en Den Hartog dit jaar voor ons in petto. Na een korte briefing, waar vooral veel nadruk werd gelegd op het naleven van de verkeersregels met nadruk op snelheid, was het veld klaar om over het startpodium op de boulevard te vertrekken.

Eerst de deelnemers aan de Sportklasse, daarna de Tourklasse en tenslotte de nieuwe Comfortklasse.

Ik rijd in de SLS in de Tourklasse met mijn vrouw Maaike als bestuurder; haar eerste SLS. Overigens net als onze rallyauto, een witte Alfa Spider 1300 junior uit 1971, die we enkele weken voor het evenement in ons bezit kregen en geprepareerd hebben voor deze SLS.

Vanuit Scheveningen met bol-pijl uit de drukte van de Randstad richting Dinteloord, waar het echte werk kon beginnen. Zeker voor de Tourklasse was Bart den Hartog, de uitzetter van dag één, uiterst barmhartig geweest met de route in het ochtendgedeelte. Een uitstekende manier om er weer “lekker in te komen”.

Via prachtige Brabantse wegen werd België bereikt. Daarna richting de lunchstop in Retie, die door de equipes in de Tour- en Comfortklasse soms zelfs pas om 16:00 uur werd aangedaan.

Vanuit Retie via een mooie, maar iets pittigere route naar de eerste overnachtingsplaats Hasselt. Het Holiday Inn aldaar bleek een prima plek voor de hele SLS-karavaan. Goede parkeermogelijkheden, genoeg te eten en te drinken (daar kan menig headquarter hotel in de Tulp een voorbeeld aan nemen).

Na het diner de eerste prijsuitreiking en ons gevoel dat het wel aardig ging die eerste dag werd bevestigd: nul strafpunten en daarmee een gedeelde eerste plaats. Omdat onze Alfa net een jaartje ouder is dan die van de equipe Hagenzieker, ook meteen de dagprijs, een kleine haring in de wacht gesleept; voorwaar geen slecht begin.

Dag 2: Hasselt – Luxemburg

Vanuit Hasselt via de Belgische Ardennen richting het Groothertogdom Luxemburg. Wat is België toch mooi, wat een heerlijke rallyomgeving, maar wat zijn de binnenwegen toch slecht! Langs de route enthousiaste dorpelingen, die staan te applaudisseren als je langs rijdt in plaats van een opgestoken middelvinger of nog erger.

Stuurmanskunst, veel trajecten over een flinke afstand, listig navigeren vanwege de route van Peter Rovers op die vrijdag, haarspeldbochten: het zat er allemaal in. Tel daarbij de soms erg strakke tijdschema’s voor de diverse trajecten en alle ingrediënten voor een enerverende rallydag waren aanwezig.

De Sportklasse reed daarna nog een avondtraject, waardoor er nog meer gevergd werd van equipe en auto. Daardoor bleken ’s avonds in Luxemburg de nodige verschuivingen in de verschillende klassementen te hebben plaatsgevonden; ook voor ons zelf. Helaas drie controles gemist en wat tijdstraf dus van de eerste naar de derde plek. Vasthouden en naar boven blijven kijken wordt ons credo.

Dag 3: Luxemburg – Eindhoven

De derde dag kenmerkte zich in de Tourklasse door veel neutrale routes. Dat lijkt mooi, kan je ook geen fouten maken. Als je echter in wilt lopen op deelnemers boven je is dat lastiger. Dwars door Luxemburg, een stukje Duitsland, Oost-België via Vaals terug op Nederlandse bodem. Mooie wegen en tijdens het ochtendtraject de enige druppels regen van het hele evenement. Toen bleek dat een achterwielaangedreven auto net iets heftiger reageert op nat wegdek. Gelukkig alles onder controle weten te houden. Op zaterdag een aansprekende lunchlocatie: Monschau, het lieflijke stadje waar de Laufenbach in de rivier de Ruhr stroomt. Mooie omgeving en Duitser dan Duits: schnitzel met friet.

Via een ingetekende neutrale (stippel)lijn van Limburg naar de omgeving Weert en daar nog even navigeren. Wel opletten bij de overgang van de neutrale lijn naar de eerstvolgende, want daar beginnen direct de controles weer. Uiteindelijk met bol-pijl naar het Pullman hotel in het centrum van Eindhoven.

Ons resultaat op zaterdag: zowel in de morgen als in de middag één controle gemist, dus 200 strafpunten en onze derde plaats bestendigd.

Het leuke aan de SLS is dat je met de hele karavaan verblijft in hetzelfde hotel, waardoor het elke avond gezelliger én dus later wordt.

Dag 4: Eindhoven – Scheveningen

Op zondagmorgen voerde de route door Brabant langs Oirschot, Hilvarenbeek, industrieterrein Hazeldonk, Zundert, Bergen op Zoom richting het Hellegatsplein, waar bij De Banaan het vertrouwde broodje kroket was voorzien. Het venijn zit in de staart en dat klopte. Veel listigheidjes, met name op Hazeldonk, soms slinks geplaatste controles, maar toch prima te doen. Bij de Banaan je kaart inleveren en met bol-pijl naar het finishpodium in Scheveningen op de Boulevard.

In tegenstelling tot voorgaande jaren, dit jaar een afsluitende BBQ op het strand bij de Carlton Beach Club. Veel publiek en supporters maken het tot een uiterst gezellige terugkomst, waarna een prima verzorgde BBQ en de nodige drankjes het geheel afmaakten.

Daarna de prijsuitreiking; overall winnaars van de 50e SLS equipe nr. 40  Giel en Arjan van der Palen met hun rode Porsche 911. Winnaars van de Tourklasse; equipe nr. 146 Mark en Merel Hagenzieker met hun Alfa Romeo en in de nieuwe Comfortklasse nummer 206 Eugene Soffers en Sjaak van Ophem met hun Mercedes SLC.

Wijzelf werden vierde in de Tourklasse, helaas één plaats gezakt op zondag, maar met ons Stelling van Amsterdam Rally Team wonnen we wel het teamklassement.

Hulde aan de organisatie van de SLS; het was weer een fantastisch evenement! Mooie routes, goede hotels en supergezellig. Wat mij betreft blijft zeker de BBQ in de Carlton Beach Club volgend jaar overeind.

Waren er min- of verbeterpuntjes? Die zijn er natuurlijk altijd, maar wat mij betreft de erg lange stukken geneutraliseerde route en de correctheid van de uitlegboeken voor wat betreft de moederkaart met controles. Die laatste klopte op geen enkele dag en wekte meer verwarring dan duidelijkheid.

Laat onverlet dat Cees de Jong en zijn hele team erin geslaagd zijn mijn verwachtingen te overtreffen. Wij zijn volgend jaar graag weer van de partij!

Peter Spruijt

Equipe nr.134  Maaike & Peter Spruijt – Alfa Romeo Spider 1300