Rallyhappening en KLIP IV: nog enkele startplaatsen beschikbaar
Zowel voor de tweedaagse Rallyhappening als voor de middagrit KLIP IV kunt u nog inschrijven. Zie hieronder waarom u deze
Lees meerDutch Historic Rally Club
Meestal zijn juli en augustus rally-loze maanden, maar nu ontdekten we ineens een zomeravondkans: de DHRC Midzomeravondrit. Met een mooie, gezellige en redelijk succesvolle Classic 500 nog vers op het netvlies hadden we wel zin in nog een ritje vlak voor onze eigen zomervakanties. Deze keer met de niet zo oude Porsche (want dat mag bij de Midzomeravondrit) en nu Joris op de navigatorstoel en Steven achter het stuur.
Verzamelen bij Italiaans restaurant Mercatu bij de Reeuwijkse Plassen. Een deel van het terras is voor ons gereserveerd en zo zitten we om 18:00 uur met een grote groep deelnemers aan de pizza en pasta en leren we meteen weer wat nieuwe mensen kennen aan tafel. Tijdens de pizza proberen we in het hoofd van de uitzetter te kruipen. Waar zouden de grappen zitten? De kortste route om de barricade heen, misschien wat aanpassingen in de kaart? We gaan het zien.
De Midzomeravondrit heeft een ontspannen concept: iedereen in één klasse, geen tijdsdruk en elke auto mag mee doen. Ondanks dat de schoolvakanties in een groot deel van Nederland al van start zijn staan er toch 42 enthousiaste equipes aan de start.
Het systeem is simpel: ingetekende lijn met barricades. En dat wordt afgewisseld met twee keer een visgraat op een industrieterrein. Uitzetter Nico Slappendel lijkt in het visgraatreglement nog listige zaken over onverharde wegen verstopt te hebben, maar bij navraag blijkt dit toch een gevalletje ‘niet zo moeilijk denken’ te zijn.
We rijden met de Redrive app. Het lukt ons niet om het geluid daarbij ook aan te kregen (tips zijn welkom…). Gelukkig slaat de app een controle wel vanzelf op als je niet reageert, want als we druk zijn met de route hebben we het niet altijd in de gaten als er een nieuwe controle op het scherm verschijnt. Dat maakt het wel een beetje saai onderweg zonder de opwinding van ‘yes, een bordje!’.
Geen tijdsdruk, dus voor vertrek even rustig samen de route intekenen. Daar kunnen we zo op het eerste gezicht weinig spectaculairs aan ontdekken. De barricades lijken allemaal redelijk eenvoudig te omzeilen. Maar eens kijken wat er dan in het veld gebeurt. Snel onder de A12 door en dan heel veel polderweggetjes langs heel veel slootjes (met ook heel veel verkeersdrempels trouwens…). Bij barricade 2 denkt Joris een wegverlegging te zien, maar bij nadere evaluatie vinden we toch dat de situatie klopt met de kaart.
Verderop op weg naar barricade 4 klopt de boel toch echt niet (zie plaatje hieronder). Nico heeft hier slim gebruik gemaakt van een nieuwe weg die nog niet op de kaart stond. Komend vanuit het noorden (vanaf rechtsboven op het kaartje), moeten we niet gewoon de weg richting het westen volgen, want die komt te vroeg. Slinger maken en dan alsnog de zuidelijk weg op. Dat wordt beloond met controle X. De grap zat hier dus in de nieuwe de oostelijke rondweg Boskoop (sinds 2015).
Op weg naar barricade 5 de neutrale cirkels (ellipsen). In het veld kan je die weg niet kaarsrecht doorrijden, maar is de weg 2x onderbroken en moet je dan op een parallelweg een stukje rijden. De eerste onderbreking komt echter veel eerder dan waar op de kaart de eerst cirkel begint. We kunnen nog een klein stukje door voordat de weg doodloopt. Daar krijgen we dan vast een keercontrole! Helaas, dat had de uitzetter niet zo bedoeld. We herinneren ons dat deze grofweg een jaar of tien geleden wel werd beloond in een KLIP… De uitdaging zit hier in de kruising met het spoor Den Haag-Gouda (ongelijkvloers sinds 2014).
En copy-paste even verderop na barricade 5. De weg uit de cirkel richting het noordwesten ligt volgens ons niet op de plek van de ingetekende lijn. We zien op de volgende kruising dat de oude weg ernaast ligt. En die oude weg is via de cirkel ook gewoon te bereiken! Wederom vol goede moed erin, maar ook daar geen controle te bekennen. De situatie wordt hier bepaald door de nieuwe toerit van de A12 (sinds 2010).
Nog wel even goed opletten bij het oppakken van de ingetekende lijn na barricade 7. Onder de bruine letter e ligt nog een mooi weggetje verstopt. Deze keer wel een fijne controle in ons scherm! De verrassing zit hier in het viaduct van de HSL (sinds 2007).
De twee visgraatsecties zijn goed te doen. Bij de borrel horen we dat sommige andere teams zich zelf wat langer daarmee vermaakt hebben, doordat ze op een kruising zagen dat ergens in de verte een weg door een hek afgesloten werd, maar verderop toch wel inzagen dat dat niet de intentie was. Visgraatje opnieuw dus voor die equipes. Gelukkig reikte onze blik niet veel verder dan de check of de zijwegen wel geasfalteerd waren.
In Hazerswoude-Dorp kachelen we een heel stuk braaf langzaam door het langgerekte dorp heen. Dat is maar goed ook, want richting het einde van de 30-km zone verschijnt er een snelheidscontrole in de app! 33km/u geklokt. Dat is gelukkig nog net binnen de marge om geen straf op te lopen. Op deze weg was het best verleidelijk om net iets harder te rijden, zeker op zo’n lang stuk. Dat levert dan ook bij behoorlijk wat teams een setje strafpunten op.
Bij het naderen van de finish klopt de weg weer niet helemaal met de kaart. Even stress in auto, hoe loopt het nou precies? Kunnen we iets ophalen? Conclusie: niks aan de hand, gewoon naar het eind. De gewijzigde situatie hier is de nieuwe parallelstructuur van het Gouwe Aquaduct (sinds 2015).
Bij het oprijden van de parkeerplaats verschijnt er echter geen finishcontrole bij ons in de app. Da’s gek, nog een rondje langs het restaurant, maar nog steeds niks. Navraag bij een van de andere deelnemers leert ons dat die controle al een stuk terug stond. Precies op het stuk waarbij wij van de leg waren over die niet kloppende aansluiting. Waarschijnlijk hebben we dan even niet op het app scherm gelet…… Snel nog even ophalen en dan nog scherp zijn, want daarbij passeren we nog een keer de eerste controle van de rally die we nu dus weg moeten klikken.
Gelukt! Het zit erop. De Redrive app geeft meteen de score: 0 strafpunten. Het was dus inderdaad niet ingewikkeld, we hebben geen grappen gemist. Maar dat zal toch ook wel voor veel andere equipes gelden?
Twee drankmuntjes p.p. zijn bij de rally included, dus meteen lekker pilsje erbij en buiten op het terras ervaringen uitwisselen met de rest. De schalen met bruin fruit gaan ook rond vanuit de organisatie, goed voor mekaar!
Dan worden we naar binnen geroepen voor de prijsuitreiking. 20 van de 42 equipes reden foutloos. 6 daarvan hebben zichzelf alsnog uitgeschakeld door in Hazerswoude te hard te rijden, maar dan nog altijd 14 x 0 strafpunten. De ex aequo tijd wordt erbij gehaald. Dat is nog spannend want pas achteraf horen we dat bij een bepaalde controle die tijd gemeten is, dan konden we onderweg niet zien. Wij denken wel redelijk op schema gezeten te hebben, maar kan ook zomaar 5 minuten afwijken. En bij gelijke tijd telt de ouderdom van de auto. Dan helpt het niet dat de Porsche pas uit 1999 komt.
De derde plaats is voor de equipe Senden-van der Waart. Geen kitscherige bekers, maar gewoon een lekkere fles wijn als prijs deze keer. Prima alternatief. De tweede plaats heeft de ex aequo gelijk met nr 1, slechts 1 minuut afwijking. De jongste auto van die twee is van equipe het echtpaar Van Bueren. Er wordt nog even gememoreerd dat mijnheer van Bueren weliswaar een nieuwe bolide heeft, maar met 84 jaar de oudste deelnemer is. Dat biedt mooie perspectieven voor deze twee veertigers. We kunnen nog decennia lang door met onze hobby!
En dan wordt tot onze stomme verbazing omgeroepen dat de eerste plaats toch echt voor equipe 35 is. Dat zijn wij! We hebben gewonnen, altijd leuk en een mooie afsluiting van deze zomeravond.
Tip voor de organisatie: stop er volgend jaar wel twee of drie ‘expertvallen’ in (en dan natuurlijk zo dat de Tourklassers niet meteen de draad kwijtraken). Dan wordt het net even wat spannender in het klassement en wordt het een nog mooier Midzomeravondfestijn. Als twee oud-Delftenaren konden wij alle infrastructuur-projecten die in de rit verweven zaten zeker waarderen!
Steven Halbertsma & Joris Jennen
Zowel voor de tweedaagse Rallyhappening als voor de middagrit KLIP IV kunt u nog inschrijven. Zie hieronder waarom u deze
Lees meer