Horneland rally 2012
De Horneland 2012
Voor wie de Horneland niet kent, het recept is eenvoudig: men neme een 1:200.000 kaart, strooit daar een groot aantal punten over uit en blaast de kaart op naar 1:100.000, zet het tijdschema wat strak en rijden maar. Vroeger was dat 24 uur achter elkaar, nu is de start op vrijdag rond 17.00 uur en ben je na 50 punten weer terug op de startplaats Weerterbergen. U begrijpt ik doe de uitzetters hierbij erg te kort. Een van de bekende trucs is: gebruik te maken van het feit dat een kaart de derde dimensie mist, kortom een punt kan op of onder een viaduct of brug liggen en dat laat de kaart niet zien. Dit jaar werd er gebruik gemaakt van een 20 jaar oude kaart en daar stond nou net die brug niet op. Een twijfelachtig voordeel is dat de route tussen de punten geheel vrij is. Je mag alle wegen rijden, ook als ze niet op de kaart staan. Het nadeel is, rij je op een kaartweg naar het punt of niet?Dit jaar liep de gehele rally over Nederlands gebied. In de jaren ’60 reden de sportklasse gemiddelde’s van tussen de 50-60km/uur, de tourklasse reed tussen de 40-50km/uur. Dus zo heel onprofessioneel zijn we niet bezig. Dat die hogere gemiddelde’s best een probleem waren: zo verloor Dries Jetten een keer de Horneland, omdat er vóór een riviertje rechtsaf geslagen moest worden. De equipe was echter al over de brug. Een minuut verspeeld, een strafpunt en daar ging de overwinning. In 1969 won André Jetten met Ben Claus en in de tourklasse won de equipe M.Smeets-P.Smeets. Waar kennen we die naam toch van, het rally virus zit echt in de familie. Jacques Limpens, onze ritmeester, ging dit jaar minder fortuinlijk van start, hij eindigde vrijdagavond laag in het klassement. Hij hoopte de zaterdag het een en ander goed te maken. Ze reden foutloos, maar dat bleek velen te hebben gedaan. Dat schreef ook Jos Jurriens in zijn verslag op rallynews.eu. Jacques eindigde precies een plaats achter Jos met vier punten verschil. Vele toppers reden mee, Peter Rushforth 22e, Yolanda van Zijl, 19e, Bart den Hartog 12e, Erwin Berkhof 9e, Peter Rovers 6e, Arjan van der Palen 5e en heel verrassend Marleen van Gent 3e. Kortom zo heel eenvoudig was de rit niet. Peter Stox en Ad van der Werf waren de winnaars. Algemene tendens: de rit mag volgende jaar best weer door België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk rijden. Minder drempels en straatjuwelen!