Horneland 2013: weer een echte historische Horneland Rally.

📁 Rallynieuws 🕔16.juli 2012
Horneland 2013: weer een echte historische Horneland Rally.

Na de puur Nederlandse editie 2012 gaat de Horneland Rally 2013 terug naar haar historische oorsprong.

Er worden maar liefst vier landen doorkruist en met uitzondering van Nederland zal uitsluitend op de traditionele Michelinkaarten gereden worden.

Omdat de Michelinkaarten in Nederland onvoldoende acceptabele wegen vertonen, is op zoek gegaan naar mogelijk te gebruiken alternatieven. De bij de Horneland Rallyorganisatie bezit zijnde 1:100.000 kaarten blijken geen oplossing te bieden, waarna een speciale toeristenkaart de uitkomst heeft gebracht.

Traditionele startstad Weert geeft het startsein voor een échte Horneland Rally oude stijl. Er wordt koers gezet in zuidoostelijke richting met Maasoversteek in het Maasplassengebied en dan langs allerlei historische dorpjes door het Midden-Limburgse gebied, waar Nederland op zijn smalst is. Vervolgens een rallypad tussen Maas en Julianakanaal, waar u beide waterwegen zowat tegelijk kunt aanraken. Van de meeste plaatsnamen zult u nog nooit gehoord hebben en u kunt aanschouwen en zult constateren hoe mooi het hier is.

Na het gehucht Weert wordt de drukke verkeersader wegens de A2-tunnelbouw van Maastricht omzeild en worden er nog twee lussen gemaakt, alvorens de oude grensovergang van Withuis bij Eijsden gepasseerd wordt.

Er zijn reeds een aantal tijdcontroles aangedaan en we vertoeven nu meteen in Franstalig gebied én wat ook belangrijk is; op Michelinkaart natuurlijk. De oudste bruikbare kaart die de organisatie heeft kunnen vinden stamt uit 1964 (Sportklasse?) en de nieuwste uit 2000. We zullen zien hoever we willen gaan om er een ECHT competitierijk evenement van te maken……

Via de beste Michelinmogelijkheden zakken we tussen Luik en Verviers in zuidelijke richting, om vanaf Spa een oud Hornelandgebied en de eerste echte haarspeldbochten te bereiken. Rivier de Amblève, de watervallen van Coo, de beroemde fritestent van Trois-Ponts en dan volgen er een aantal tijdcontroles kort na elkaar. Vervolgens een aantal weggetjes die op de nieuwere uitgaven van de Michelinkaart niet (meer) voorkomen en rijden op het noordelijkste punt van Luxemburg dit rallyland bij uitstek binnen.

Een groot contrast met België met zijn vooroorlogse infrastructuur en gammele wegdekken. Luxemburg is een heel ander land qua landschap, vergezichten, asfaltkwaliteit en ontelbare mogelijkheden; helemaal fantastisch, waarbij vanzelfsprekend het beste en mooiste parkoers voor u aan elkaar geknoopt is.

Hoe zuidelijker we komen, hoe bochtiger het wordt en het aantal tijdcontroles zijn niet van de lucht. De stad Luxemburg wordt vermeden en een beetje op adem komend wordt Frankrijk bereikt. Voor de Tourklasse de laatste loodjes als afsluiting van vrijdag langs Thionville richting Metz.

In het hotel aangekomen, wacht de Sportklasse nog een heftig avondlusje, alvorens de bar bestormd kan worden met anekdotes en sterke verhalen.

Zaterdagochtend vroeg staat iedereen weer te trappelen om te mogen vertrekken voor een spectaculaire finale. Nog een stukje Frankrijk alvorens de Moezel min of meer te benaderen, door “Suisse Luxembourgeoise”, langs rivier de Our en de Duitse grens. Daarna volgen de Belgische Duitssprekende oostkantons met op de te gebruiken Michelinkaarten onwaarschijnlijk veel mogelijkheden en enkele stuwmeren.

Dan even een rustig stukje, want u moet weer op adem komen. “Parc Naturel Hautes Fagnes et Eifel” met hoogste punt van België de Baraque Michel, de Barrage de la Gileppe en de laatste loodjes op Michelinkaart.

Afsluitend landen we weer aan op de speciale toeristenkaart door zuid Limburg over delen van de Mergellandroute. Dan wegens te dicht bebouwd gebied een klein stukje autobaan, want we doen natuurlijk niet de vrijdagroute tegengesteld. Ongeveer parallel aan het kanaal Wessem-Nederweert speren we richting finishpodium Weert, waar een heftige echte ouderwetse Horneland Rally het eindpunt bereikt.

U zult constateren, dat het duidelijk is dat u waar voor uw geld gekregen heeft. Een professioneel georganiseerd historisch evenement, waarbij uw vervoermiddel aan de finish meer dan 1000 km. meer op de teller heeft staan dan op het moment van start.

Waardige lunchlocaties, uitmuntende maaltijden, een goed hotel, geweldige sfeer, vermoeiend parkoers, maar bovenal een hoogstaand competitief evenement.

U wilt dit feestje toch zeker niet missen? Hét evenement waarbij beslissingen snel genomen dienen te worden……

De inschrijving opent zich namelijk op woensdag 18 juli 2012 om 20.00u via de website www.hornelandrally.nl. Via de button “ Deelnemers” en het artikel “Inschrijven” kunt u uw deelname kenbaar maken. Het inschrijvingsgeld, bij inschrijving en betaling voor 1 oktober 2012, is vastgesteld op € 595,- per equipe. Bij inschrijving voor 1 oktober 2012 en betaling na 1 oktober 2012 (en ook bij inschrijving na 1 oktober) bedragen de kosten € 695,-. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de bedragen zijn vastgesteld op basis van een overnachting in een tweepersoonskamer. Een zakelijke inschrijving is ook mogelijk, de kosten liggen dan € 100,- hoger. Zorg dat u er snel bij bent, want vol is vol! Er zijn twee naast elkaar gelegen hotels voorzien. De snelste inschrijvers welke aan alle formaliteiten voldaan hebben worden in het hoofdkwartier ondergebracht en ontvangen tevens de eerste startnummers, dus…… wie het eerst komt, die het eerst maalt…… Wij zien uw spoedige aanmelding voor deze bijzondere historische Horneland Rally dan ook met grote belangstelling tegemoet.