Hans Brinkman controleert de Rallyhappening 2012

📁 DHRC 🕔23.oktober 2012
Hans Brinkman controleert de Rallyhappening 2012

Toen Joyce en ik aangaven niet meer voluit actief te willen zijn gaf ik aan dat bevriende organisatoren me konden bellen voor hulp. Welnu dat heb ik geweten. Ondertussen zette ik de Betuwe Classic uit, hielp ik René Smeets met enkele van zijn evenementen en belandde ik in het bestuur van de stichting A-vents. U weet wel, organisator van Betuwe Classic en STAR Rally. En kort geleden ging de telefoon met aan de andere kant van de lijn (het was niet via gsm) Aad Lourens met de vraag of ik de Rallyhappening wilde controleren. Goede vrienden zou ik helpen dus kon ik geen nee zeggen.

Een blik in de agenda leverde opnieuw schrikbeelden op. Je zou toch rustiger aan gaan doen??????

De gevraagde controle moest zelfs op twee doordeweekse dagen worden gedaan. Vrije weekenden waren met uitzondering van 3 en 4 november tot eind november niet voor handen. Maar goed, je bent bezig!!!

Aldus stonden Aad en Jacques op woensdagmorgen 17 oktober voor de deur om mij vervolgens een boekwerk te overhandigen met daarin de gegevens. “Je vindt het verder wel hè? En laat maar horen waar je naar toe wil.” was het begeleidende advies. Rijden maar. Even de samenstelling van de equipe: Aan het stuur Aad Lourens. Ernaast als navigator ondergetekende en Jacques Limpens achterin om te zien of het allemaal wel goed gaat. Nu nog zonder afgeplakte mond.

Eerste traject: pijlen en punten kortste route op kaart 1:100.000. Het begint bij mij in de achtertuin en dat levert dan meteen kaartleessituaties op die door een gebiedsvreemde zijn bedacht.

Interessant is dan te zien hoe deze gebiedsvreemde daarmee omgaat. Niet goed dus. Er ontstaan dan barricades in een gebiedje waar je helemaal niet op zaterdag moet komen. Grote Intratuin, Makro, een bekend Zweeds warenhuis, enzovoort. Route dus aanpassen.

Verder verloopt het traject wel goed en arriveren we bij TC 2. Daarna de grens over.

We vervolgen eveneens met pijlen en punten waarbij een aantal pijlen zijn voorzien van barricades.

Niet moeilijk. Goed kijken waar je verlaat vòòr de barricade en waar je weer opneemt erna.

Dat alles opnieuw schaal 1:100.000, maar nu kaarten van Duitse makelij. En die zijn minder.

De Sportklassers hebben hier echt een vergrootglas nodig om de kleine weggetjes tussen de aangegeven bebouwingen te vinden, omdat deze weggetjes nog wel eens worden onderbroken door kaarttekst. Maar schrik niet. Gaandeweg wen je eraan en op een gegeven moment heb je net zoveel feeling met de kaart als met een stafkaart, omdat de exactheid vergelijkbaar is. Elk bochtje kun je vinden. Doordat onze controleauto niet was voorzien van tellerwerk heb ik het de gehele rally zonder meetlatje moeten doen. Wees gerust. Ook dat kan. Doordat de kaarten niet zijn gemanipuleerd ontstaat een lekker rijevenement en wanneer je het verloop van de weg doorgeeft aan de rijder kom je er wel.

De Tourklassers hebben het wat makkelijker. Zij rijden op prima kaarten schaal 1:50.000.

Over leuke weggetjes komen we bij de lunch. Een simpel etablissement waar je dat wat zelf hebt opgeschept ook zelf kunt verorberen.

Deel twee van de zaterdagroute voert ons langs Lüdinghausen, Hamm en Soest via pijlen, punten en af en toe een blinde pijl naar TC 8 IN. Ook nu weer goed opletten om niet zo hier en daar in een grap te trappen. Het hoort erbij maar ze zijn heel goed te ontdekken en op te lossen. Niks geneuzel!! Leuke route en Jacques kan nog steeds praten.

Van TC 8 IN gaan we middels een kaartfragmentje 1:25.000 en langs een aantal tankstations naar het hotel. Op weg naar het hotel dus aftanken! Op zondag zijn er minder frequent tankstations open. Ook ruiten, lampen en nummerbord schoonmaken. Dat laatste hebben wij met de tuinslang van het hotel gedaan. Het zag er echt niet uit. Maar ja, de navigator krijgt de schuld. “Waarom stuur je me door al de blubber?” U kent dat wel, hè?

Vermeldenswaardig is dat Jacques deze rallydag heeft “uitgetekend” zoals onze Zuiderburen zouden zeggen.

De zondagroute komt van Aad. Na een goede nachtrust en ontbijt gaan we ons kwijten van deze taak. Lijnstukken al dan niet met een barricade en punten. Ook nu kortste route. Het vinden van deze route is niet moeilijk en het rijden ervan ook niet. Tenminste wanneer je goed oplet.

Meteen in het begin een paar elkaar opvolgende constructies over hele mooie geasfalteerde karrensporen bergje op en bergje af. Hier komen zowel rijder als navigator aan hun trekken.

We doorkruisen in zuidelijke richting het Sauerland tot Neuenrade om daarna weer naar het noorden te gaan. Per saldo moeten we toch weer naar huis.

Aad heeft hier vreselijk zijn best gedaan om leuke weggetjes te vinden die je mag berijden. Steeds meer tref je voor het bord “Anlieger frei” aan. Toen ik een paar jaar geleden samen met Joyce de Rallyhappening uitzette werden we daar ook al mee geconfronteerd. En dat waren toch mooie weggetjes.

Ik heb ooit elf Sauerlandrally’s gereden, maar van al het moois waar we toen over reden is niet veel meer over. En soms moet je dan wel een keertje door wat bebouwing heen. Het is niet anders.

Scheuren is echter niet nodig. Het bedachte gemiddelde is heel goed haalbaar.

Bij Iserlohn treffen we TC 11. Daarna is een stuk “Autobahn” in de route opgenomen.

Ja dat is het alternatief voor leuk gekronkel in het Sauerland. En toch zullen er deelnemers zijn die weer even op adem moeten komen na de “Festabend” op de zaterdag.

Na TC 12 gaan we weer verder in het vlakke land. Ook nu weer lijnstukken en punten die voor de zondag in rode kleur op de kaarten zijn gedrukt.

Plotseling is er feest bij twee van de drie inzittenden. Ze hebben hem te pakken. En u raadt het al. Die “hem” ben ik dus. Stelletje “boeven”. De tip die ik de deelnemers kan meegeven: lees goed het reglement anders bent ook u aan de beurt!!

Aldus komen we bij TC 15 om daarna de grens weer over te gaan om op Hollandse bodem het laatste traject te verorberen. Punten vrije route.

Ja en toen waren we weer min of meer in mijn achtertuin. Een aantal punten wist ik vooraf al blindelings te vinden maar er waren er ook een paar waarover ik geen goed gevoel had. Later ter plekke hebben we dan ook wat kleine aanpassingen gedaan. Ook nu weer het gevolg van onbekendheid van het gebiedje. En zo kijk je als kenner weer eens door andermans bril. Dat is ook leerzaam.

Uiteindelijk arriveren we bij de finish na twee dagen “zwoegen” waarbij de stemming in het automobiel bijzonder was. Drie verschillende lieden in een stukje blik met eenzelfde intentie. Dat moest wel goed gaan. Alhoewel op de tweede dag Jacques wel is gedreigd dat we hem zouden afplakken.

Tip van ondergetekende voor de deelnemers in de Sportklasse:

Neem, gezien de schaal, de kaarten met een korreltje zout. Niet altijd komen wegaansluitingen overeen met de werkelijkheid. Zo veel als mogelijk is een cirkeltje aangebracht maar over een verlegde aansluiting binnen 2 meter moet je niet zeuren. Maar scherp is scherp en een stip is ook een pleintje. Denk aan de Q-zones, al dan niet aangegeven en weet dat het gemiddelde zonder scheuren is te halen.

We zien elkaar weer op 15 en 16 december en mocht u me inhalen dan is er iets mis.

Tot dan.

 Hans Brinkman