Rallyhappening en KLIP IV: nog enkele startplaatsen beschikbaar
Zowel voor de tweedaagse Rallyhappening als voor de middagrit KLIP IV kunt u nog inschrijven. Zie hieronder waarom u deze
Lees meerDe dag begon al goed, de achterklep van mijn DAF wilde bij het wegrijden vanuit Amsterdam niet dicht. Gelukkig was er een vriendelijke dakloze meneer die mij wel even kon helpen, aangezien hij van alles in zijn tas had, waaronder een tangetje. Samen hebben wij, met wat moeite, de klep weer dicht gekregen. Nadat ik mijn navigator, Marijke, had opgehaald gingen wij op weg naar het IVA in Driebergen. Onderweg hadden wij het over ons doel van de dag; finishen. De enige andere rally die wij tot op dat moment samen gereden hadden was de SVAR 2022, waar wij helaas na het ochtendtraject zijn uitgevallen door het afbreken van een tandwiel bij het rechterachterwiel. Met ons doel voor ogen kwamen wij aan in Driebergen. Daar namen wij maar al te graag deel aan de cursus die Maarten Peters had voorbereid. Ik was blij verrast over hoe goed mijn, toen nog onervaren, navigator de voorbeelden in de presentatie kon oplossen. Nadat de cursus was afgelopen en wij een heerlijke rallykroket genuttigd hadden, was het tijd voor de briefing. Niet veel nieuwe informatie werd hier verteld, behalve dat het zeer mooi weer was en iedereen dus moest oppassen voor elk verkeer van wandelaars tot fietsers tot mensen te paard. Nadat we dit gehoord hadden, was het tijd om op weg te gaan.
Wij kregen de routekaart en zijn eerst rustig gaan intekenen, aangezien het de eerste keer was dat mijn navigator ging navigeren. Nadat zij de route had ingetekend, zijn wij, heel enthousiast, op weg gegaan. Zo enthousiast zelfs, dat wij even vergeten waren dat we met het systeem pijlen kortste en punten één na kortste route bezig waren. Zo kwam het dat wij de tweede letter van de hele rally gemist hadden. Er was namelijk een klein driehoekje aanwezig op weg naar punt 2 om zo de één na kortste route te nemen. Hier misten wij de letter B. Het rijden van de route ging verder voorspoedig en op veel stukken van de route konden wij erg genieten van het landschap en de blij uitziende dieren die wij tegenkwamen. Veel fietsers waren er zoals vermeld ook, maar met gepaste snelheid hierlangs gaand, vormden zij geen enkel probleem.
Het volgende systeem, grensbenadering, was aangekomen. Tijdens de cursus werd ons, gelukkig, nadrukkelijk verteld dat dit het enige systeem was waarbij wel degelijk tegengesteld gereden mocht worden. Mijn navigator ging aan de slag en kwam er al gauw achter dat het eerste stuk niet al te moeilijk was om in te tekenen. Zij had een hele mooie constructie bedacht, maar helaas bleek dit in de echte situatie niet te rijden en zagen wij later ook inderdaad een blokkeringsstreepje aan de andere kant van de weg staan, dat wij even over het hoofd hadden gezien. Op een industrieterrein in Broekweg had zij heel goed gezien dat er een weg onder de ‘e’ van ‘weg’ aanwezig was, die wij konden en moesten nemen. Hier werden wij gelukkig beloond met de letter S. Wij zagen hier ook vele auto’s keren en kijken wat nou de bedoeling was, maar wij gingen snel verder met de volgende opdrachten.
Het volgende systeem, kompaspunten, was ook voor mij nieuw. Tijdens de cursus in de ochtend hadden we dit gelukkig al mogen oefenen dus ook hier ging het intekenen voorspoedig. Nadat ik stiekem mijn navigator op een klein stukje weg had gewezen, dat wij volgens haar route tegengesteld zouden rijden en zij een andere route had geconstrueerd, zijn wij ook aan dit systeem begonnen.
Toen kreeg ik de opdracht van mijn navigator om een bocht te nemen “ja een beetje tussen flauw en haaks in”. De bocht die wij namen echter, was compleet flauw en lag op de verkeerde afstand. Ik kreeg een zogeheten aha-erlebnis. Ik had hier namelijk eerder gereden, en wel tijdens de kaartleescursus voor beginners die de DHRC aanbiedt. Ik zei tegen mijn navigator dat mijn gevoel zei dat er iets niet klopte. Na een korte blik op de kaart, heb ik de auto omgekeerd en zijn wij toch even een klein zandpad opgereden dat beter paste bij de bocht op de kaart. Hier werden wij beloond met de letter F en dat voelde zeker, heel erg goed. Mijn navigator snapte nog niet echt waarom we die letter moesten hebben, maar nadat ik het haar rustig had uitgelegd, was het ook haar duidelijk.
Veilig aangekomen en onder het genot van een hapje en een drankje hebben wij de uitleg van Fred Hak bijgewoond. Dit is voor beginners, zoals mijn navigator, heel erg leerzaam, omdat tegelijk met de uitleg van de Tourklasse, de Sport- en zelfs de Expertklasse worden uitgelegd. Omdat deze rally gereden werd met de Redrive app, was het ons al snel duidelijk dat de B die wij gemist hadden in het begin, onze enige fout was! Zo waren wij het team in de Tourklasse met de minste fouten en hebben wij twee hele mooie bekers in ontvangst mogen nemen. Een beter (tweede) begin van de rally-carrière van mijn navigator zou ik niet kunnen bedenken. Dus of het beginnersgeluk was dat ons geholpen heeft of gewoon nieuw ontdekt aangeboren talent van mijn navigator, moet de toekomst uitwijzen. Wij hebben in ieder geval erg genoten van deze rally en zijn zeker ook bij de volgende KLIP aanwezig!
foto: Peter Fischer
Zowel voor de tweedaagse Rallyhappening als voor de middagrit KLIP IV kunt u nog inschrijven. Zie hieronder waarom u deze
Lees meer